Az Európai Unióban 2022 nyarától forgalomba helyezendő új gyártású gépjárművek sokkal több adatot rögzítenek majd a sofőrök vezetéstechnikájáról. Nem mindenki ért egyet ezzel az újítással, de a biztosító társaságok álláspontja az, hogy kötelezővé kellenne tenni minden, korbban forgalomba hozott gépjárműben az adatrögzító szoftverek telepítését. Adatvédelmi szakértők szerint viszont nagyon pontosan és aprólékosan kell rögzíteni azt, miket mérhet a fekete doboz, milyen felvételeket, adatokat készíthet illetve tárolhat, azokat ki, hogyan, mire használhatja fel.
Kötelező tartozék
Az Egyesült Államokban az autók 95%-a már ma is fekete dobozzal felszerelve kerül forgalomba. A friss uniós előírások alapján 2022-től számos új közlekedésbiztonsági eszközt kötelező lesz beépíteniük az európai gyártóknak, illetve az Unión kívüli távol-keleti gyártóknak az európai piacra szánt új autókba. Kötelező tartozék lesz egy olyan rendszer, amely egy táblafelismerő kamerával együtt a jármű helyzetének GPS adatait elemezve az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárok betartására figyelmezteti az autók vezetőit, illetve le is veszi a jármű sebességét. Bevezetésre kerül a már több gyártónál ismert alkoholzár is, ami a vezetőülésben helyet foglaló lekisebb légalkohol szont kibocsátásakor is blokkolja a jármű elindítását.
A legnagyobb újítás, hogy megjelenik a repülőgépiparból ismert feketedoboz, ami adatokat gyűjt majd minden járműről. A jogalkotók szerint a fekete dobozok beszerelésével az a fő cél, hogy a rendszer lehetővé tegye a közúti balesetek körülményeinek tisztázását, valamint a felelősség könnyebb és egyértelmű megállapítását, ezzel párhozamosan a szabálytalankodásra hajlamos sofőröket is a jogkövető magatartás felé terelje. Az autók fekete doboza egyebek mellett olyan adatokat gyűjt majd, mint a sebesség az esetleges baleset bekövetkezte előtt, a fékek használata, a sebességváltozás mértéke, a biztonsági övek használata vagy a jármű sebességének változása.
Beszélgetést nem rögzíthet
Az autós feketedoboz elvileg nem rögzítheti majd az autóban zajló beszélgetéseket, ellentétben a repülőgépeknél ismert hasonló jellegű berendezéseknél, ahol a rendszer a jármű vezetője, a pilóta és segítői,valamint a repülésirányítók minden kommunikációját elraktározza, elmenti. Az autók fekete doboza inkább a teherautókban jelenleg is használt tachográfhoz hasonlít, szigorúan csak a jármű közlekedési adatait, a sofőr által elvégzett manővereket rögzíti majd.
A feketedobozt csak az újonnan gyártott járművekben írják elő kötelező erővel, visszamenőlegesen nem kell az autókat ezekkel felszerelni, bár aki akarja, megteheti. A jogalkotók szerint a rendszer bevezetésének célja egyéb, a gyártókat érintő egyéb biztonsági fejesztések mellett az, hogy 2050-re minimálisra csökkentsék a halálos autóbalesetek számát az EU útjain.
Ugyanakkor szakértők szerint a 2022 június 6-ára tervezett rendszer jogi környezete még nincs pontosan kidolgozva : a magánadat védelme egyelőre még nem tér ki konkrétan a közlekedési eszközök által tárolt adatok hozzáférhetőségére, csak közvetetten szabályozza azt. Az EU szakjogászainak hat hónapjuk maradt, hogy ezt a hiányosságot pótolják, az általuk meghatározott irányelvek szerint lehet csak felhasználni az autók új biztonsági rendszere által rögzített adatokat. A beszélgetések rögzítésének szigorú adatvédelmi tilalma mellett a rendszet nem használhatják a sofőr vezetési stílusának, ezzel a vezetés közbeni mentális állapotának, viselkedésének, reakcióinak vizsgálatára, illetve egyéb adatvédelmi szerződés értelmében helyzetének, útvonalának ellenőrzésére sem.
Nem új a rendszer
A magánadat védelmére hivatkozóknak tudnia kell, hogy az elmúlt 4-6 évben gyártott közép és felső kategóriájú autók komplex elektromos rendszere már eddig is figyelte és rögzítette a különböző üzemállapotokat. Az esetleges hibakód megjelenésekor az érintett vezérlőegység elvégzett és rögzített egy gyors adatrögzítést ami a megfelelő eszközzel utólagosan kiolvasható. A 2018 után gyártott járművek automata segélyhívó rendszere is képes megadni a jármű pontos helyzetét, az utasok számát, amikor a szoftver érzékeli a hibát, az autó hirtelen leállását. Ez az adatrögzító rendszer elvileg a gyártók, fejlesztők, szakszervízek mérnökeit segítette, de extrém esetekben a rendőrség is felhasználhatja, illetve akár egyéb jogi esetekben is bizonyítékkal bírhat, például ha egy garanciális autó nem rendeltetésszerű használatát követően hibásodott meg.